ASMA AL-HUSNA

Sunday, July 25, 2010

PENTINGNYA GENERASI MUDA MENYAYANGI GENERASI TUA




Generasi bermaksud kalangan individu yang lahir pada waktu yang lebih kurang sama. Ada dua generasi yang disebutkan dalam tajuk syarahan ini. Muda ialah mereka yang masih remaja. Tua pula bermaksud sudah berumur, sudah lanjut usia ataupun sudah lama hidup, kira-kira dalam lingkungan usia 50 atau 60 tahun ke atas. Istilah kini menyebut golongan ini sebagai warga emas.




Memang perlu generasi muda menghormati generasi yang lebih tua sebagai tanda hendak mengenang jasa dan membalas budi. Beginilah caranya hendak membalas pengorbana orang tua yang telah membesar, mendidik, mengasuh dan memberi tunjuk ajar kepada kita.



Warga tua akan berasa lebih bersemangat untuk terus aktif jika mereka dihormati dan dihargai. Ertinya, biarlah mereka tinggal bersama-sama dengan anak-anak menantu. Mereka akan berasa gembira, seronok, tidak berasa kesepian dan keterasingan.




Warga generasi tua itu perlu didampingi sepanjang masa kerana mereka sebenarnya menjadi sumber ilmu dan pengalaman. Kalau diberi perhatian dan disayangi, sudah tentu mereka tidak akan keberatan hendak menceritakan pengalaman pahit-maung mereka ketika usia masih muda. Pengalaman lama itu amat berguna kepada generasi muda demi perjuanagan masa hadapan yang lebih mencabar.



Sikap menyayangi generasi tua dapat merapatkan jurang generasi kedua-duanya. Akhirnya, terpupuk semangat silaturrahim dan muhibah yang sekaligus dapat mengukuhkan institusi kekeluargaan. Beginilah caranya generasi muda dapat mengenal pasti jurai keturunan masing-masing hingga sampai beberapa keturunan.

No comments:

Post a Comment